top of page

HCC tur til Cognac 2004

Reiseskildring av Ståle

Onsdag 3.nov
Det var seks av oss som møttes tidlig om morgenen på Flesland: Angus, Anthony, Helge, Ove, Ståle og Trond. Flyturen til Paris via Oslo gikk smertefritt. I Paris leide vi to biler, og etter en hyggelig (og for noen ganske fuktig) tur, var første bil i Cognac ved mørkets frembrudd. Den ene bilen kjørte forbi en avkjøring og hadde en ufrivillig sightseeing i nærliggende områder før den kom frem en times tid senere enn de andre. Denne første kvelden ble avsluttet med en super middag og god drikke sammen med de som allerede var ankommet Cognac.

Torsdag 4.nov
Dagen startet med tidlig frokost og en kjapp spasertur til Bache hvor det ble foretatt tapping av ”Dugnad”-cognacen. Deretter ble det, for omtrent halve følget, en spasertur til Larsen, med smaking av en rekke ulike cognacer.
Vi var tilbake for smaking hos Christian Bache Gabrielsen senere på dagen.
Til middag denne kvelden var også de fra Farsund og Slemmestad ankommet, og hele følget nøt en glimrende middag sammen på en restaurant jeg ikke husker navnet på. Senere på kvelden ble de fleste med i baren på hotell Le Valois og nøt medbrakt cognac (etter avtale med hun i baren).

Fredag 5.nov
Tidlig frokost med Champagne for bursdagsfeiring, og rett derifra til Louis Royer med leiet buss. Etter en lang presentasjon og omvisning i fantastiske lokaler, med cognac-tønner så langt øyet kunne se, ble det smaking på Louis Royers cognac. Herfra fikk vi med en del flasker som vi fortsatte å ”smake” på gjennom hele bussturen.
Etter en fantastisk 5-retters lunsj på La Gagouillarde ankom vi Leopold Gourmel og fikk en litt annerledes omvisning – presentert av en noe ”laid back” engelsktalende person. Det var godt å høre litt engelsk uten fransk aksent J
Avslutningen på denne opplevelsesrike dagen kom med en fantastisk middag inntatt på restaurant Cog d’Or senere på kvelden. Noen gikk videre herfra og fikk seg litt (mer) drikke, først i baren og senere på hotellet.

Lørdag 6.nov
Nok en tidlig frokost og tur til Braastad hvor vi fikk en (kjapp) gjennomgang av destilleringsprosessen. Deretter fikk vi omvisning inne og fikk smake på den 70 år gamle Vieux Superior. Det var vel ingen som gikk tomhendt herfra J.
Deretter gikk vi over dammen til Birkedahl-Hartmann, og kikket litt på markedet som var satt opp for anledningen. Det var en del ståk rundt i gatene ettersom det var maratonløp akkurat hvor vi var, og Ove presterte faktisk å få medalje for å ha løpt maraton! Bra gjort Ove. I en avslappende atmosfære gikk vi rundt i gatene en times tid før vi inntok lunsj hjemme hos Phillipe – veldig intimt og koselig. Etter lunsj var det selvsagt smaking – ikke bare på Birkedahl-Hartmann cognac, men også en 100 år gammel Cohiba J De av oss som ønsket det var så heldige å få tappet en liter 50 år gammel Grande Champagne til røverpris. Fantastisk!
Middagen ble inntatt på en annen restaurant denne kvelden, ettersom den vi hadde tenkt oss til ikke kunne ta imot så mange. Middag og drikke var god, og de fleste ble med videre for litt drikke på puben.
De unge (Ståle og Svein J) avsluttet natten på karaokebar og Cognacs eneste nattklubb ”le Mansion Blanc” – ca 10 minutters gange utenfor sentrum av Cognac.

Søndag 7.nov
Altfor tidlig frokost og på tide å kjøre hjem. Begge bilene fant veien tilbake J og turen gikk knirkefritt til Paris. Vi kjørte innom Paris og hadde noen runder i rundkjøringen før vi fant Champs Elysée! Det ble en tur i Eiffeltårnet for de sprekeste (Ståle og Tony J).
Vel fremme i Bergen: selv om det var litt kluss med bagasjen, ordnet alt seg til slutt, og det var ingen tollere på Flesland J

Turen sett fra et annet ståsted

Reiseskildring av Odd

Torsdag 4.11.04
Louis og Helen bor i Farsund,  Øyvind, Heidi., Siv og Odd bor i Slemmestad og alle møttes på Torp torsdag morgen for å reise videre med  Ryan Air. Flyturen gikk så til Standstead hvor det ble en pause på noen timer før flyet gikk videre til Bergerac i Frankrike. Vi hadde beregnet at leiebilturen fra Bergerac til Cognac ville ta ca 1 time, men det skulle vise seg at turen tok tre timer. Underveis i bilen ble vi holdt underrettet av ”Le President Ove” om hvordan torsdagens program hadde gått for seg, og vi skjønte fort at vi nok hadde gått glipp av en kjempe dag med besøk hos BG.
Etter ankomst hotellet  i Cognac var det bare å stupe i dursjen og komme seg bort til restauranten der resten av ”følget” var samlet. Her ble det selvsagt nytt både god mat og mye godt drikke og vi fikk også hilst på resten av Hilton folket, samt Dugnadsgjengen fra Oslo.

Fredag 5.11.04

Frokosten ble inntatt relativt tidlig slik at vi skulle være klar til bussavgang kl. 0930, til frokost ble det servert Champagne, dette for å feire at Ann Liss hadde bursdag. Bussturen ble en fin opplevelse og stemningen om bord steg til store høyder etter hvert som vi var innom, Louis-Royer,  lunsj på La Gagouillarde og Leopold-Gourmel (og Jon Bertelsen).
Programmet var jo ganske heftig denne dagen, men de fleste klarte likevel å ”karre” seg til middag på Coq d'Or. De som ikke møtte opp til middag hadde fått et litt ublidt møte med noen meget hissige Franske bakterier!

Lørdag 6.11.04

Denne dagen var avsatt til besøk på Braastad og Birkedal Hartmann, men vi fra Farsund og Røyken, valgte i stedet å ta en biltur i området rundt Cognac. Planen var å besøke et vinslott ute ved kysten i Bordeaux distriktet, men det viste seg at de ikke tok i mot gjester så sent på året. Vi fikk likevel mye ut av dagen da vi besøkte byene Roan og Rochefort ( sikkert feil stavet”!). På retur kjørte vi innom ”Logis au Fresne” i landsbyen Juillac le Coq, en meget gammel herregård som nå er gjort om til et utrulig spesielt hotell. Stedet er eiet og drevet av en dame fra Gjøvik og hennes Franske mann, og hvis dere er i området noen gang, legg inn noen overnattinger der, det er helt fantastisk og ikke altfor dyrt heller!
En kjempedag ble avsluttet på vanlig Hilton vis, mye god mat og myye god drikke.

Søndag 7.11.04

Så var det allerede slutt for denne gang, men alle var enige om å komme tilbake. Returen til Norge var fra byen Poitiers, et par timers biltur far Cognac.

Se flere bilder fra turen her.